Workshop

Snyd eller læring - kunstig intelligens i gymnasieundervisningen

Aabenraa Statsskole

Tirsdag d. 24. september 2024

Aabenraa

Kunstig intelligens er i fuld gang med at forandre måden, vi tilegner os viden, lærer færdigheder og kommunikerer på skrift. Men hvordan adskiller kunstig intelligens sig fra tidligere teknologiske forandring af vores uddannelser? Og hvad er den kloge brug af generativ kunstig intelligens, såsom ChatGPT, i uddannelsessammenhæng?

Sammen med professor i uddannelsesvidenskab Ane Qvortrup og ph.d. i datalogi Magnus Høholt Kaspersen skal en 3.g. klasse på Aabenraa Statsskole arbejde med, hvordan kunstig intelligens kan anvendes til f.eks. kreativ ideudvikling ifm. deres studieretningsprojekt (SRP).

Som en del af workshoppen får eleverne mulighed for at prøve kræfter med kunstig intelligens i et storytellingformat, som skal blive til en udstilling til VidenSkabers store finale i Aarhus den 28. november. Her skal deltagerne på tværs af VidenSkabers fem workshops være med til at skabe en uendelig historie ved hjælp af generativ kunstig intelligens. ”Den uendelige historie” er således en kollektiv og samskabt fortælling, hvor deltagerne leger med AI-genereret tekst, billeder og video, samtidig med at de får mulighed for at udforske og justere de bagvedliggende parametre for derigennem at få indsigt i, hvordan kunstig intelligens fungerer.

Workshoppen faciliteres af diversitetskonsulent Fahad Saeed og er lavet i samarbejde med Aabenraa Bibliotek og Aabenraa Statsskole. Workshoppen er forbeholdt eleverne i 3.g. klassen på Aabenraa Statsskole.

Tid & sted

Sted:
Aabenraa Statsskole

Forstalle 14

6200 Aabenraa

Dag:
Tirsdag d. 24. september 2024
Tid:
Kl. 12:00 - 15:00
Mød forskerne
Ane Qvortrup
Ane Qvortrup er professor i uddannelsesvidenskab og leder af Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning. Hendes forskningsinteresser er almendidaktik og læreplansstudier med særligt fokus på historiske ændringer i faglighed og transformationer af læringsmiljøer som følge af globalisering, forstyrrelser fra reformer og ændringer i samfundsværdier samt forandrede betingelser for at lave skole og undervisning.
Magnus Høholt Kaspersen
Magnus Høholt Kaspersen er ph.d. fra Datalogisk Institut på Aarhus Universitet. Han arbejder som post.doc. i det Nationale Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, hvordan han forsker i AI-undervisning i folkeskolen og gymnasiet. Han er tilknyttet forskningscenteret SHAPE - Shaping Digital Citizenship, hvor han b.la. har arbejdet med borgeroplysning og opkvalificering af arbejdsstyrken med henblik på kunstig intelligens. Derudover er Magnus partner i virksomheden Creative Oak — et kreativt digitalt bureau, hvor han b.la. holder foredrag om AI og udvikler AI-chatbots.
Fahad Saeed
Fahad Saeed er diversitetskonsulent og rådgiver danske og internationale kunder i diversitet og inklusion. Derudover har han holdt mikrofonen som moderator til et utal af debatter, konferencer og workshops, særligt inden for emner der berører spørgsmål om ligestilling, diskrimination og minoritetsperspektiver i forskellige afskygninger. Fahad er ydermere en kendt stemme og profil i den danske organisationsverden, bl.a. som medstifter af foreningen Sabaah.
Karsten Olsen
Karsten Olsen er forsker i kognitionsvidenskab på Interacting Minds Centre, Institut for Kultur og Samfund og på Science Museerne, Aarhus Universitet. Han har forsket i social kognition, gruppedynamikker, diversitet og Art-Science samarbejder, samt undervist på Afdeling for Kognitionsvidenskab. Han er en del af forskningsprojektet "Modellens Kraft", som er et samarbejde mellem Nationalmuseet, Moesgaard Museum, Det Kongelige Akademi, Science Museerne og Interacting Minds Centre (finansieret af Velux Fonden), som undersøger nye formidlingsformater og underliggende kognitive mekanismer. Han forsker også i projektet "Experimenting Experiencing Reflecting", som er et samarbejde mellem Olafur Eliasson Studio og Aarhus Universitet, der undersøger krydsfeltet mellem kunst og videnskab. Karsten har sammen med studerende fra Kognitionsvidenskab udviklet den AI-baserede og samskabende formidlingsaktivitet, ”Den uendelige historie”, som indgår i VidenSkabers workshops.
Studerende på Kognitionsvidenskab
Lukas Kubiena, Regitze Hammer Holt, Halfdan Fundal, Johannes Ramboell og Sári Fernezelyi er 3. semesterstuderende på Kognitionsvidenskab, Aarhus Universitet. I foråret 2024, som en del af deres kursus i Anvendt Kognitionsvidenskab, lavede de et eksamensprojekt, kaldet "The NeverEnding Story" som er en interaktiv, samskabende kunstinstallation, der bruger forskellige former for kunstig intelligens. De har nu videreudviklet "Den uendelige historie", så den kan indgå i VidenSkabers workshops i efteråret 2024.
Dagens moderator
Mød forskerne
Dagens moderator