Mie Oehlenschläger undersøger, hvordan kunstig intelligens påvirker børn og unge. Bliv klogere på, hvad hun og flere eksperter frygter, at AI gør ved deres børn. Og hvad vi kan gøre ved det.
Da min søn startede i skole for 10 år siden, var der en idé om, at alle skulle have smartphones og bruge iPads i undervisningen, og at det kunne sende dem bagud – både fagligt og socialt – hvis de ikke brugte dem. Det gjorde, at jeg blev interesseret i at undersøge, hvordan teknologi påvirker børn.«
Sådan lyder det fra Mie Oehlenschläger, der i dag blandt andet arbejder med, hvordan kunstig intelligens påvirker samfundet med særligt fokus på børn og unge.
Hun er nemlig både ekstern lektor og medlem af Etisk Råd og regeringens ekspertgruppe for rådgivning om tech-giganter.
Mie Oehlenschläger så nogle klare udfordringer ved, at børn helt ned til seksårsalderen brugte teknologier, de ikke havde en chance for at forstå.
Det gav hende et skub til at dykke ned i teknologiens skyggesider og virkelig læse op på området.
»Det endte med, at jeg udgav en række analyser og senest en videnskabelig artikel om de mange problemer, der kan opstå, når børn bliver udsat for teknologi, der konstant prøver at få deres opmærksomhed,« fortæller Mie Oehlenschläger.
Studiet er udført sammen med Jesper Balslev, der er docent på Københavns Erhvervsakademi, og viser, at tesen om, at teknologi er lig med fremskridt og udvikling for børn og unge, ikke er særlig velunderbygget.
Tværtimod viser deres gennemgang af viden på området, at der er mange udfordringer ved at bruge teknologi, når det gælder børn i skolen. Faktisk er der flere fordele ved ikke at bruge nye former for teknologi, konkluderer de.
(...)
Om
VidenSkaber samarbejder med Videnskab.dk, Danmarks største videnskabsmedie. I løbet af efteråret 2024 skriver de en række videnskabsjournalistiske artikler under det overordnede tema ”hvordan forandrer kunstig intelligens vores samfund?” Læs hele artikelserien her.