Video

Kunstig intelligens - snyd eller læring?

Heading

6.11.2024

Af

Hvad er den kloge brug af generativ kunstig intelligens i uddannelsessammenhæng? Og hvordan undgår man at snyde sig selv, hvis man bruger kunstig intelligens som hjælpemiddel?

Se med her, og hør, hvad gymnasieelever på Aabenraa Statsskole har taget med sig fra en workshop om kunstig intelligens og læring.

I september 2024 afholdt VidenSkaber en workshop for en 3.g.-klasse på Aabenraa Statsskole sammen med professor i uddannelsesvidenskab på SDU Ane Qvortrup, post.doc. ved Videnscenter for teknologiforståelse Magnus Høholt Kaspersen og en gruppe studerende fra Cognitive Science på Aarhus Universitet.

Om
Omtalte forskere
Ane Qvortrup
Ane Qvortrup er professor i uddannelsesvidenskab og leder af Center for Gymnasie- og Erhvervsuddannelsesforskning. Hendes forskningsinteresser er almendidaktik og læreplansstudier med særligt fokus på historiske ændringer i faglighed og transformationer af læringsmiljøer som følge af globalisering, forstyrrelser fra reformer og ændringer i samfundsværdier samt forandrede betingelser for at lave skole og undervisning.
Magnus Høholt Kaspersen
Magnus Høholt Kaspersen er ph.d. fra Datalogisk Institut på Aarhus Universitet. Han arbejder som post.doc. i det Nationale Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, hvordan han forsker i AI-undervisning i folkeskolen og gymnasiet. Han er tilknyttet forskningscenteret SHAPE - Shaping Digital Citizenship, hvor han b.la. har arbejdet med borgeroplysning og opkvalificering af arbejdsstyrken med henblik på kunstig intelligens. Derudover er Magnus partner i virksomheden Creative Oak — et kreativt digitalt bureau, hvor han b.la. holder foredrag om AI og udvikler AI-chatbots.